صلي علي النبي

نحن فداك يا رسول الله

الحب المظلوم



أولاًُ : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بجد أنت واحشيني جداً مع إني زعلان عشان في مدونين كتير

مسالوش علي بس برده انا مسامحهم

المهم ندخل في صلب الموضوع من غير رغي

الحب المظلوم

دائماً ما نسمع الشكوي ونقرأ المقالات والبوستات والتدوينات

في كل مكان وفي كل مجال بالحب اللي جرح قلبها

والحب اللي جرح قلبه وإنه كره الحب وكرهت الحب

وقررت ما تحبش حد تاني وقرر ما يحبش حد تاني

بس بصراحة انا شايف إننا ظلمنا الحب معانا

سؤال قريته في مدونة إيناس عن كيفية إختيار الحب بالعقل ولا بالقلب ولا بالأثنين معاً

رأيي إننا نختار الحب بالقلب ونعرضه علي العقل ونشوفه مناسب ولا مش مناسب

بس نحب مين وازاي وفين

أسئلة عايزة إجابة

س: فين الحب الطاهر اللي لا فيه جرح ولا ظلم لحد

س : فين الحب الطاهر اللي بيتم في النور

مش في الظلام امام الناس كلها من غير كسوف ومن غير خوف احسن حد يشوفك

س : فين الحب اللي بيتم بناء علي أسس وصفات

مش حب من أول نظرة وهو حبها عشان هي جميلة وهي حبته عشان مسمسم وروش

يعني بإختصار

س : فين الحب الحلال اللي أمر بيه ربنا والرسول صلي الله عليه وسلم

وفين وفين وفين

صبراً علي المعتصم بالله

صلي علي النبي

صلي الله علي محمد

صلي الله عليه وسلم

هناك 17 تعليقًا:

------ يقول...

انا اووول تعليق ولا ايييييه

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

طبعاً اول تعليق ولو مش أول تعليق نخليك اول تعليق
ده شرف للمدونة ولي أنا كمان
بس عايز أعرف رأيكم
صلي علي النب ي

------ يقول...

ماهو انا هقولك يااستاذ طه

موضوعك جمييييييل

بس انا من رأيى ان الحب الحقيقى هو الحب الطاهر
يعنى مش حب ومقابلات وبحبه يابابا
وسهر طول الليل

ثانيا
انا اتفق معاك ان الحب لازم نعرضه على القلب ونفكر بالعقل

حكاية ان جه الفقر من الباب يهرب الحب من الشباك
انا كنت بهزر وبتريق
وياواخد القرد على مالة
دا كان رد السؤال يعنى الغنى مش معناه الحب
يعنى اللى بتاخد الشخص علشان المال المال مش دايم
لكن الفقر ممكن يصنع المستحيلات

والسؤال اللى بعديه
لو جالك الحب فى زمن الفقر
انا قولت ان جائكم من ترضون دينه فزوجوه

الحب الطاهر اللى مبيكونش فى الظلمة
الحب الطاهر اللى بيكاف حبيبه على حبيبته ومش بيجبرها على الممنوع
الحب الطاهر اللى يعمل المستحيل علشان تكون زوجته فى المستقبل

وكلااااااام كتيييير
بس للاسف احنا اللى لوثنا معنى الحب

------ يقول...

طب كويس

اول مرة

مااشاء الله

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

أختي همسات
بجد تعليقاتك جميلة جداً وموضوعك الاخير رائع
بس انا قلت فين الحب الحلال مش مقابلات ولا حاجة
بس حلوة قوي بحبه يا بابا دي
هههههههههههههه
صلي علي النبي

مي يقول...

حب ايه اللى انت جاى تقول عليه
ههههههههههههههههه
الحب اسمى من اننا البشر نتكلم عنه ولكن اولا تعلم ان تحب نفسك
دومت كالعادة مبدعا

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

بس الحب ابسط من كده كتير
واجمل حاجة عند البشر
صلي علي النبي

عاشق الجهاد يقول...

اولا مينفعش نختار بالقلب وبعدين نشوف العقل

ثانيا نلاقى الحب الطاهر فى زوج وزوجة يعرفوا دينهم

ثالثاالحب الطاهر سينشا فى اسرة مسلمة صحيحة

جزاكم الله خيرا

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

موضوعك جميل

نقول حمد الله على سلامتك الاول

انا من انصار العقل وتحكيمه في كل شئ
لانه هو الاساس
لايمكن لاي حياة ان تبنى على الحب فقط
و الحياة لها اساسيات ضرورية ومهة لولا وجود هذه القوانين والاساسيات
مستحيل ينجح الزواج
الحالة المادية مهمة جدا
التكافؤ بين الشخصين و بكل المجالات
على الصعيد الثقافي و العلمي و المادي و مستوى العائلات
كل هذه اشياء لازم تدخل بالحسابات
و بالنسبة كافي انه اقتنع بالشخص المقابل
اما حب و هالقصص لا
يعني طريقة تفكيري ما احب هذه الشغلات واحسها فاشلة قبل ما تبدي
هالكلام بالنسبة الي ويمثل رأيي فقط
واكيد احترم وجهة نظركم كلكم

زهور الامل يقول...

كلامك فعلا صح جداا

الحب ملوش ذنب في افعالنا

الحب اسمى من كدة بكتيييييييير
ربنا يجعل ايامنا كلها حب طاهر يا رب

تحياتي

سلمى يقول...

السلام عليكم
سيدى انت محق فى كل كلمه قلتها
الحب الطاهر هو الحب الحلال
دمت بسعاده

ريمان يقول...

السلام عليكم


نقول الاول حمد الله ع السلامه

طولت الغيبه

مش تغيب بقى تانى


ويا رب تكون فى احسن حال

موضوعك والله مهم

انا عايزه اقول حاجه

ان الناس جردت الحب من اسمى معانيه

وغيرت مفهومه


والحب بريىء منهم

المسلم الصغير يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
كلامك منطقي فعلاً
بس انا عايزه أقول حاجة
أهم حاجة العقل والحب بيأتي بعد الزواج لان في زمنا هذا مينفعش الحب بعد كدة الأرتباط الرسمي

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

اخي عاشق الجهاد
عندك حق الحب الطاهر بين زروج وزرجة
بس برده بالقلب والعقل
ولا ايه رأيك
صلي علي النبي

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

أختي إيناس
كلامك صح
لازم التكافؤ في معظم الأشياء
وطبعاً انا كمان ضد المقابلات والتليفونات والحاجات دي عشان حرام
صلي علي النبي

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

ريمان
سلمي
زهور
كلامك كله تمام
الناس هي اللي جردت وظلمت الحب معاها
صلي علي النبي

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

المسلم الصغير
شرفتينا
نسأل الله حباً حلالاً مع زوجة صالحة
صلي علي النبي